Balans tussen sport en voeding: 5 tips

Sporten je om te eten, of eet je om te sporten? Een vraag waar het antwoord vaak ‘beide’ is. Dat is Ik ben ook begonnen met sporten om af te vallen, nu is dit anders… Hoewel sport een heel belangrijke (vooral psychologische vind ik) rol speelt bij afvallen, is voeding minstens even belangrijk. Je hoort wel eens de 20% (sport)- 80% (voeding) regel, waar ze dus voeding als allerbelangrijkste factor nemen bij het afvallen. Which makes sense… Als je 5km gaat lopen, maar erna een zak chips of een reep chocolade eet, is het logisch dat hetgeen je net verbrand had er terug bij komt.

Er zijn zò veel theorieën & diëten dat het moeilijk is om te weten wat ‘waar’ is en wat niet. Ik heb uit eigen ervaring alvast geleerd: er bestaat niet 1 dieet dat werkt voor iedereen. Elk mens is anders gebouwd en voelt zich beter bij andere manieren van eten. De één zweert bij keto, paleo, héél vaak eten om meer te verbranden, veel eiwitten, weinig koolhydraten… Ikzelf hou dan weer van intermittent fasting, niet té veel maaltijden eten maar trachten veel in 1 keer te eten. Maar eerlijk, dat wil niet zeggen dat dit voor jou ‘het beste’ is!

Bij mij zat de balans enkele maanden geleden verkeerd. Ik geloof nog steeds dat dit één van de redenen is waarom ik overbelast geraakte tijdens mijn marathon training. Gelukkig, kreeg ik een uitnodiging van Hendrik Destoop, een personal trainer die me zo veel heeft bijgeleerd. Samen hebben we mijn vetpercentage gemeten (gemeten, gewogen, etc.) en maakte hij een schema op van wat ik zo allemaal binnen ‘moet’ krijgen op een dag. Aantal eiwitten, koolhydraten, vetten, etc. –> Al snel werd duidelijk dat ik véél te weinig eiwitten en vetten at. Mijn koolhydraten stonden ook niet op peil en als je voor een marathon traint, heb je die natuurlijk wel nodig. Heeft Hendrik me recepten gegeven en exact gezegd wat ik moet eten? Nope, that’s up to me. Maar wel de hoeveelheden die ik binnen moet krijgen om mijn spieren te onderhouden & op te bouwen.

Hoe weet je of je balans tussen sport en voeding goed zit? Ik geef alvast 5 tips:

1. Weet wat je eet

Wat krijg je op een dag zo allemaal binnen? Het lijkt misschien saai en omslachtig om dit bij te houden, maar trust me, je zal sowieso versteld staan van het resultaat. Weeg je eten eens enkele dagen/weken, om bewust te zijn van wat je allemaal binnen krijgt (en vooral: wat niet!).

2. Behandel een rustdag niet hetzelfde als een sportdag

Logischerwijze ga je op een rustdag veel minder verbranden dan op een sportdag. Neem dit mee in je ‘menu’ en voorzie dan ook minder calorieën op een rustdag. Lijkt logisch, maar het is soms moeilijk om minder te eten op een rustdag omdat je nét niet sport. Ik heb toch alleszins soms moeite om mij ‘in te houden’ als ik geen sport om handen heb.. Vaak wordt mijn rustdag ingevuld als katerdag en crazy cheatday- maar bon, dat raad ik ten sterkste af gezien dit zeker niet gezond kan zijn 🙊. Werkpuntje voor mezelf dus!

3. Weet hoe je lichaam in elkaar zit

As mentioned, liet ik eens mijn vetpercentage opmeten. Zonder dat je weet hoeveel je weegt, je lengte is en vooral wat je vetpercentage is, is het moeilijk om hier verandering in te brengen. Wie meer spieren heeft, verbrandt meer en vice versa. Dus is het logisch dat je met een lager vetpercentage iets meer zal mogen eten dan met een hoog, gezien je dit naar beneden wil krijgen.

Om je vetpercentage naar beneden te krijgen moet je ook voldoende vetten eten… Het klinkt contradictorisch, maar het is écht zo.. En zoveel mensen geloven het niet..

– Hendrik Destoop

4. Bepaal je doel

Wil je spieren opbouwen en je gewicht behouden? Wil je vermageren maar geen spieren verliezen? Wil je… Het is logisch dat elk van deze doelen een ander dieet nodig hebben. Je hoeveelheid eiwitten, vetten en koolhydraten (en daarmee ook je aantal calorieën) worden hierdoor mee bepaald.

5. Trial & Error

As said, je mag nog zoveel theorieën en boeken lezen als je wil… Elke persoon is anders, remember that. Testen is dus de boodschap. Het is altijd handig om bij te houden wat je eet (hoe saai het soms ook is) om te zien wat gewerkt heeft en wat niet.

Tip: het boek ‘Word weer Mens’ van Leo Pruimboom vind ik fantastisch om écht te leren wat voeding met je lichaam doet…

  • Helle op instagram

51

May your weekend be full of chocolate 🍫🤤! CACAO proteïn bowl: er staat een nieuw ontbijt receptje online, ideaal om dit weekend eens te proberen? Deze bowl is heel snel klaar en ga ik morgenochtend sowieso nog eens eten 🤭! Verder ga ik morgen fietsen (op de rollen) en naar de pilates (much needed 🧘🏼‍♀️!) Heb jij leuke weekendplannen? #plantbased #organic #chocolate #ontbijt #gezond #gezonderecepten

368

Snow, rain, cold... 🌨❄️ But hey, skin is waterproof- right? 😏 Vreemd genoeg heb ik van deze training alsnog erg genoten! Ik voelde me licht, ondanks de smeltende sneeuw die in mijn schoenen en kleren zat 🤪! Welke training had jij vandaag? De ❄️ kunnen trotseren? 📷 @inesnoeck . . #hardlopen #stravarun #marathontraining #swimbikerun #trackgirls #courir #laufen

389

Met een top-timing tussen de 🌨 door, liep ik terug mijn eerste km’s na zondag! Toch terug even wennen aan de kou & wind 🌪🙉! Een kort rondje, en daarnet nog even los op de rollen 🚴🏼‍♀️ (kan zo deugd doen)! . . #hardlopen #stravarun #marathontraining #triathlete #courir #laufen

426

Expect the unexpected 🏅- Waarom dit een betere 1/2 marathon was dan verwacht? Dat leg ik uit in een nieuwe blog! Met nog 6 weken tot @marathonrotterdam geef ik ook even een update over mijn trainingsplannen. Vandaag zwom ik een dikke 2km (yay 💙) + deed ik een kracht training. Nog iemand gesport op deze 🌧dinsdag? . . #hardlopen #halfmarathon #marathontraining #laufen #medal #courir #napels #italy #runner #stravarun

335

My legs need to rest, but my heart is still running 💙 @napolirunning De 1/2 marathon van gisteren hebben mijn benen alvast goed verteerd 👌🏻, de 2e 🍕 daarentegen was er net iets te veel aan 🙊. Gelukkig maar, want @marathonrotterdam komt ZO dichtbij 😱 Morgen schrijf ik in een nieuwe blog mijn trainingsplannen voor de komende weken! Nu nog even losfietsen... 🤗🚴🏻 . . #hardlopen #mondaymotivation #medalmonday #napoli #courir #stravarun #marathontraining #laufen

633

BAM 🔥 1:26:57 en met de eerste medaille van 2020 een nieuw PR op de @napolirunning halve marathon! Als 16e vrouw gefinisht, deze had ik niet zien aankomen 🙉😍. Ik voelde dat de benen (nòg) meer wilden dan mijn conditie vandaag aankon, dus deze was LASTIG 👅! En nu.. 🍕🍕🍕🏅🏅🏅 . . #hardlopen #stravarun #halfmarathon #marathontraining #napoli #courir #laufen #sundayrunday #runner

398

Low low low low 🎶✌🏻 = my heart rate during this recovery run 🤪! Een recup loopje heel erg rustig zoals het hoort. Het kriebelt naar meer, maar ook deze soort trainingen zijn essentieel 👌🏻 Ben ik de enige die het lastig vindt om zich in te houden tijdens zo’n trainingen? 🙊 . . #hardlopen #stravarun #recovery #marathontraining #courir #laufen #runner #swimbikerun

429

To stretch or not to stretch? 🤷🏼‍♀️ En vooral ook, wanneer stretch je dan best? Ik schreef er een nieuw artikel over, link in bio! Vandaag ging ik na het losfietsen op de rollen, aquajogging én krachtoefeningen ook nog stretchen (day well spent dus 🙉) Wie zit nog in team stretchen? 🙋🏼‍♀️ . 📷 @inesnoeck . #hardlopen #marathontraining #laufen #stretching #swimbikerun #courir #stravarun

  • Mijn nieuwste posts

1 gedachte over “Balans tussen sport en voeding: 5 tips”

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.