Lopen in de winter: 6 tips tegen de kou

Onder het motto ‘weer of geen weer’ hou ik me praktisch altijd aan mijn planning om te lopen. Hardlopen heeft als voordeel dat het een verwarmend effect heeft op je lichaam. Beginner of expert, je zal de lage temperaturen kunnen verdragen, mits de juiste voorzorgen! Als ik een lange duurloop van 20km op mijn planning heb staan mag het nog regenen of kou zijn, ik ga er gewoon door. Maar als het รฉcht gevaarlijk wordt en hagelt of sneeuwt, laat ik mijn loopschoenen thuis en wissel ik ze in voor de crosstrainer. Je voelt dus zelf best aan hoe ver je je lichaam kan drijven om de kou te sporten. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je met grote tegenzin gaat lopen, maar om je te wapenen tegen die tegenzin, heb ik enkele tips.

tips om in de kou te lopen

Hardlopen in de kou, 6 tips:

  1. Bedek je uiteinden: doe zeker een haarband/muts en handschoenen aan. Het kan goed zijn dat je na enkele km’s te warm krijgt, maar eens je aan je hoofd, nek, handen of voeten kou krijgt is het hรฉรฉl moeilijk terug op te warmen. Ik doe zelf liever een laagje te veel aan om mijn jas mid-run rond mijn middel te binden dan al bevend te moeten lopen. Aangepaste kledij is zo belangrijk. Kies voor een thermisch truitje en winter tights. Het is ook beter om meerdere laagjes aan te doen, in plaats van 1 dikke trui. Ik zorg ook altijd dat mijn enkels bedekt zijn en draag kousen die tot dus boven mijn enkels komen. Iets minder fashionable, maar dat kan me bij -5 graden รฉcht niet schelen ๐Ÿ˜….
  2. Blijf drinken: Omdat het kou is en je minder zweet, denk je dat je minder water nodig hebt maar niets is minder waar. Als je de koude lucht inademt, merk je niet goed dat je vocht verliest, maar kan je wel uitdrogen. Zorg dus dat je voldoende water drinkt, ook al heb je minder dorst.
  3. Loop eerst tegenwind: Wind verlaagt de gevoelstemperatuur. Probeer op de heenweg tegenwind te lopen en op de terugweg met wind. Sowieso vind ik dit persoonlijk leuker, dan heb je die tegenwind meteen achter de rug. Maar als je in tegenwind naar huis loopt, dan koel je ook nog eens sneller af gezien je bezweet bent. Maak het jezelf dus makkelijk en aangenamer en loop eerst tegen wind.
  4. Eet voldoende: Vooral bij een lange duurloop is dit belangrijk. Zorg dat je lichaam voldoende fuel binnenheeft om tijdens je run te verbranden. Als je reserves opgebrand zijn dan krijg je het precies nog kouder. Ik heb hier zelf vaak last van. Zo probeer ik ook redelijk snel na mijn training (iets) te eten, om het terug warm te krijgen (en bovendien is dit beter voor je herstel).
  5. Bepaal je route bewust: Als je langs het water gaat lopen (in mijn geval, vaak de leie in Kortrijk) dan vang je veel meer wind. De gevoelstemperatuur kan daardoor dus nog een pak lager liggen. Als het bijvoorbeeld erg regent dan blijf ik dichter bij huis en loop ik desnoods 3x hetzelfde toertje, maar dan heb ik de optie om elk moment toch thuis te blijven. Iets moeilijker om jezelf te motiveren om door te gaan, maar als het hagelt, sneeuwt of bliksemt kan het ook gevaarlijk worden en speel ik liever op safe.
  6. Leg jezelf een doel op in het voorjaar: Als je รฉcht geen zin hebt om in de koude buiten te komen… Maar je loopt binnen enkele weken een halve marathon- hmmmm, dan kan je toch niet anders? ๐Ÿ˜ฌEr zijn veel wedstrijden in het voorjaar, die training doorheen de winter vragen. Dus als je extra motivatie nodig hebt om buiten te komen, schrijf je op voorhand in.
Winter wonderland … ๐Ÿ˜

Nog meer tips? Ik hoor ze graag!

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.