Supplementen: wanneer zijn die interessant?

De famous winterdip komt dichterbij en dan zie je overal adviezen opduiken over wat je er tegen kan doen. Zomaar in de supplementen duiken, zonder guideline, dat is niet het beste plan. Gedurende deze lockdown 2.0 periode en in tijden van corona, zien we veel adviezen omtrent supplementen de revue passeren.

Ik volg sinds begin oktober een opleiding in medische basiskennis en orthomoleculaire voedingsleer bij KPNI. Een orthomoleculair therapeut gaat op zoek naar de ‘waarom’ van een bepaald probleem, verder dan enkel het symptoom te behandelen. Gezien mijn eigen interesse in voeding, sport en impact hiervan op ons lichaam, ben ik me er verder in gaan verdiepen.

Vorige week kregen wij een lesdag omtrent vitaminen (en mineralen), dus vind ik het dan ook een geschikt moment om hier even iets over te zeggen.

Supplementen, voor wie?

Het antwoord op deze vraag is eigenlijk niet sluitend. Je kan niet zomaar zeggen dat enkel sporters, of enkel oudere mensen, of net enkel jonge mensen supplementen moeten nemen. Elk mens (of toch bijna) heeft wel iets te kort. De vraag is, hoe komt het dat je die tekorten hebt en wat kan/ga je eraan doen? Gevarieerd en gezond eten is vaak de sleutel tot succes, maar dat is niet altijd gemakkelijk. Bovendien zijn er bepaalde vitamines, zoals vitamine D, die je niet via voeding kan innemen, maar afhankelijk zijn van externe factoren.

Het is wel algemeen geweten dat wij in de winter bv. vitamine D te kort hebben en iedereen er wel baat bij heeft om dit bij te nemen. Anderzijds, is het ook belangrijk om te weten hoe het met je andere tekorten zit, want evengoed neem je die vitamine D niet goed op, doordat je ook andere tekorten hebt.

Denk eraan dat vitamines, mineralen… Allerlei stofjes in je lichaam, één grote keten vormen. Het één versterkt het ander en zorgt ervoor dat iets goed opgenomen wordt. Dus bekijk het ook als 1 geheel en ga niet zomaar gokken welk deeltje jij tekort zou hebben.

Wanneer neem je best supplementen?

Gedurende de winter is het zo dat we vaker met tekorten kampen. De winterdip, er wordt veel over gezegd, maar die is er ook niet voor niks. Vitamine D nemen we praktisch enkel op via de zon en er is nu eenmaal minder zonlicht, dus ook logisch dat we hier vaak met tekorten kampen in de winter. Er circuleren in de winter ook wat meer virussen (denk maar aan de griep) waar we ons best tegen wapenen. Vitamine D speelt in dit proces een belangrijke rol.

Je kan ook aanvoelen wanneer je supplementen nodig hebt, door bepaalde klachten. Ben je vaak moe, maar toch gestresst, geraak je precies niet meer vooruit, dan kan het zijn dat je magnesium te kort hebt. Smaak of ruik je niet meer goed, ben je precies wat ‘drive’ kwijt? Dan is er een mogelijkheid tot zink tekort.

Wat met supplementen voor sporters?

Hoewel het gevaarlijk is te veralgemenen, zijn er wel enkele trends. Zo hebben duursporters vaak baat bij het nemen van magnesium en vrouwen ook van ijzer. Vitamine D, net zoals bij de volledige bevolking, is ook voor sporters heel interessant om bij te nemen.

Of je supplementen nodig hebt als sporter, hangt af van de duur, intensiteit en hoe vaak je sport. Alles heeft ook te maken met voeding, dus als je erg gevarieerd en gezond eet, dan heb je gewoon minder of geen supplementen nodig. Het hoeft niet gezegd, dat veel verschillende groenten, fruit en bronnen van eiwitten eten, de basis is. Maar ook al heb je een goede basis, kan je nog met tekorten kampen.

Of ik zelf supplementen neem? Ja. Ik zit zelf momenteel aan de vitamine D (klinkt alsof ik een verslaving heb, LOL), magnesium en nog een paar. De dosis en vorm hiervan, heb ik samen met een bloedonderzoek en revive coaching bepaald, zo zijn mijn extraatjes verantwoord. Binnenkort ben ik ook zelf orthomoleculair therapeut, maar in the meantime laat ik me graag adviseren. Ik vind het zelf heel belangrijk om kwalitatieve producten te nemen, dus koos ik voor Mannavital, een merk vanuit mijn buurt.

Mijn tips voor supplementen te ‘kiezen’

Als je denkt dat je bepaalde supplementen nodig hebt, ga dan eerst ten rade bij een arts. Een bloedstaal afnemen duurt misschien een kwartiertje, kost je bijna geen geld, en geeft je een gegronde basis. Gegrond, want met een ‘gevoel’ dat je iets te kort hebt, weet je het nog altijd niet zeker en in het wilde weg supplementen beginnen nemen zou ik niet aanraden.

Enkele tips over supplementen:

  • First things first, welke supplementen heb je nodig?
  • Bepaal vooraf welke dosis je nodig hebt (door o.a. een therapeut of arts te raadplegen).
  • Zowel de dosis als de vorm waarin je supplementen neemt zijn belangrijk. Gebruik jij beter druppels, poeder of ampules? Zoek eerst een antwoord op deze vraag vooraleer je je zoektocht start.
  • Er is geen juist of fout, maar kies voor kwaliteit. Bestel niet zomaar de eerste de beste supplementen die je (vaak online) tegenkomt.
  • Vraag advies. Aan je huisarts, lokale apotheker of je therapeut/diëtist(e).
  • Vergelijk enkele merken en prijzen. Net zoals het duurste merk niet per se het beste is, is het goedkoopste niet per se het slechtste- maar informeer je wel over de inhoud van de producten om te evalueren.

Conclusie

Mijn conclusie? Bezint eer ge begint… Breng jouw tekorten in kaart, stel jezelf de vraag hoe die er gekomen zijn en investeer in gevarieerde, gezonde voeding. Eventuele tekorten kan je tijdelijk aanvullen met supplementen en later evalueren of het al dan niet nodig blijft. Het belangrijkste blijft, de bron van die tekorten aanpakken, veelal is dat stress, te veel suiker, te vaak dezelfde dingen eten… Maar soms kunnen we er ook niet veel aan doen (zoals vitamine D) en dan is het ook dik oké om supplementen te nemen.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.