Wat als je pijn hebt bij het lopen?

Ik krijg de vraag heel vaak: ‘Helle, ik heb pijn tijdens het lopen, hoe zou dit komen en wat kan ik doen?’ Een terechte vraag, want het is natuurlijk niet fijn als je pijn(tjes) voelt tijdens het lopen. Jammergenoeg heb ik hier zelf ook ervaring mee. Na een scheenbeenvliesontsteking een paar jaar geleden gaat de alarmbel nogal snel af in mijn hoofd. Iets tรฉ snel misschien, want bang zijn om te lopen is ook niet goed.

Don’t panic

Zoals in vele situaties, heeft ook hier paniekeren geen zin. Krijg je echt pijn tijdens het lopen? Wandel dan terug naar huis: better safe than sorry. De oorzaak kan een waaier aan verschillende dingen zijn, dus denk ook niet meteen het ergste. Wie weet ben je er met een paar stretches en wat extra stabiliteit-oefeningen vanaf.

Deze vragen moet je jezelf even stellen

Neem even je eigen loop-patroon en -gedrag onder de loep door jezelf een aantal vragen te stellen. Zoals:

  • Loop je met oude/nieuwe schoenen? Zijn deze aangepast aan jouw looppatroon? Hoe je best je loopschoenen uitkiest, daar schreef ik al eens een artikel over.
  • Ben je plots van heel weinig, naar heel veel sporten gegaan? Belasting opbouwen moet je geleidelijk doen, dus de kans is groot als je plots snel en veel gaat lopen dat je pijntjes gaat krijgen.
  • Wanneer voelde je de pijn? Was dat tijdens het lopen, ervoor, erna…? Heb je last tijdens het wandelen? Als je na het lopen op een bepaalde plaats pijn hebt (bv. onderbeen of knie) kan je met ijs proberen die alvast wat te verhelpen.
  • Hoe zit het met je core? Uit eigen ervaring, weet ik dat je als loper ook een goede core nodig hebt, om de schokken die je krijgt vanuit het lopen op te vangen.
  • Hoe zit het met je stabiliteit? Erg belangrijk, niet alleen voor lopers, is je stabiliteit. Core stability is daar 1 deel van, maar ook je enkelstabiliteit en algemene kracht in je lichaam is belangrijk.
  • Hoe zit het met je voeding en rust? Heb je je eetpatroon recent gewijzigd of heb je weinig geslapen? Zowel voeding als rust hebben een impact op je lichaam, ook bij het lopen. Een stressfractuur
  • Ga je enkel lopen en doe je niets anders van sport? Dan is de kans groot dat je ofwel de belasting van het lopen nog niet aankan, of best eens afwisselt met iets anders. Wandelen is net zo goed voor je vetverbranding als lopen, al neemt het iets meer tijd in beslag… of al eens gedacht aan een rustig fietsritje? Afwisseling kan wonderen doen! (ik spreek uit ervaring.. triathlon ;-))

Conclusie

Hoewel je niet te snel mag panikeren, betekent pijn tijdens het lopen altijd wel dat er iets niet juist is. Bekijk even jouw huidige situatie en probeer er vooral niet ‘door te lopen’, trust me, it doesn’t work that way. De kans is groot dat je met een aantal kleine aanpassingen gewoon terug verder rustig kan opbouwen.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.