30 dagen zonder suiker (detox)

30 dagen zonder suiker: eens een detox voor mijn lichaam. De diëten en challenges swingen tegenwoordig de pan uit… Geen alcohol, geen koolhydraten, geen vlees, geen… Wat voor de één goed werkt, werkt voor de ander net niet. Ik ben zelf geen fan om me iets compleet te ontzeggen. Wat ik altijd van mijn ouders geleerd heb: alles met mate. En dat probeer ik dan ook te doen.

Zo eet ik bijna geen vlees, maar als ik het eet dan wil ik dat het goed is (lees: kwaliteitsvlees van een lokale slager of biovlees). Ik drink niet vaak alcohol, maar als ik drink, dan wil ik een goed glas rode wijn. Ik zondig af en toe, maar vind het zelf moeilijk hier een balans in te vinden. Ik sport veel, dus ik verbrand veel, maar dat is geen vrijgeleide om ongezond te gaan eten. Integendeel. Een sporterslichaam vraagt om de juiste voedingsstoffen om het aan te vullen.

Waarom doe ik dit?

De laatste weken, in weird corona times, heb ik het moeilijker om mijn balans te bewaren. Als ik een wedstrijd gepland heb, dan leef ik daar naartoe- en ben ik vaak ook iets strikter met mijn voeding. Die doelstellingen vallen weg, waardoor ik merk dat mijn structuur in mijn voeding ook wat wegvalt. Daarbij komt ook nog eens de onzekerheid op werkvlak voor de komende weken.

Op momenten van stress kan ik niet veel (of zelf helemaal niets) eten, waardoor ik enkele uren later plots een sugar craving voel… Dan loopt het vaak mis en grijp ik naar de koekjes en de chocolade. Niet dat ik het erg vind om eens chocolade of een koek te eten, maar op zo’n momenten kan ik al eens overdrijven en daar voel ik me dan wel niet goed bij.

Een suiker detox kan iedereen eens goed doen. Je energie level gaat terug omhoog, je cravings nemen af en bovendien is het nog eens goed voor de huid en de weegschaal! De reden waarom ik dit doe, is dus puur om me in de komende weken terug richting te geven op mijn pad dat eventjes ontspoord is. We hebben het allemaal lastig nu, dus aan dergelijk type ‘detox’ vasthouden brengt voor mij de structuur die ik nodig heb.

Wat ga ik niet meer eten?

Een suiker detox betekent niet dat ik geen natuurlijke suikers, zoals fruit, meer ga eten. Ik sport sowieso té veel om niets van suikers of koolhydraten te eten (want dat zou dan ook weer niet meer gezond zijn). Dit zijn mijn regels gedurende de maand april:

  1. Geen geraffineerde suiker, zoetstoffen, honing, ahornsiroop of andere suikervervangers
  2. Geen brood, aardappels-en en rijst: die gedragen zich in het lichaam als suiker
  3. Geen alcohol
  4. Geen kant-en klare gerechten
  5. Geen frisdrank (ook geen light)

Wat ga ik dan wel eten?

Ik eet sowieso best gezond, dus een suiker detox zou zeker moet lukken. Ik ga het vooral moeilijk hebben om van de chocolade af te blijven. Creatief omgaan met ingrediënten en gezonde, voedzame gerechtjes in elkaar toveren is gelukkig iets wat ik graag doe en (ook al zeg ik het zelf) goed kan.

Ik start mijn detox op 1 april en ga dit gedurende de maand april volhouden. Het is voor mij vooral de bedoeling om ook daarna, de sugar cravings te beperken en als die er komen, er gecontroleerder mee te leren omgaan. Het is niet mijn bedoeling om af te vallen, let me be clear about that, maar wel terug bewuster eten.

Ik ga in de komende weken sowieso wat eetdagboeken en updates hierover delen. Als er mensen zijn die graag meedoen, laat het me gerust weten en we slepen elkaar er de komende maand doorheen!

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.