7 tips om te lopen in warm weer

En toen werd het plots 30 graden… When the weather is going loco– wat doe je dan met je workout? Skippen? Neeeee, natuurlijk niet: aanpassen die handel! Het is perfect mogelijk om op een verantwoorde manier te sporten in warm weer. Je moet je gewoon bewust zijn van de temperatuur en je erop voorbereiden (of aanpassen). Ik kan je deze 7 tips alvast warm aanbevelen (get it? 😁)

1. Pas je uur van vertrek aan

Yes, deze voelde je waarschijnlijk al aankomen… Ik ben een morning-person ten top (as you may know), maar ik weet dat het niet altijd gemakkelijk is om vroeg uit je bed te kruipen om te sporten. Echter, als het zΓ² warm is, is dat Γ©cht wel aangeraden. Trust me, het is heerlijk om de zon te zien opkomen bij je morning-run. Je kan ook ’s avonds laat nog sporten, maar dan is de lucht naar mijn gevoel al iets ‘doffer’- dus ’s morgens vroeg is ideaal. Hou rekening met je aankomstuur als je je vetrek uur bepaalt– dit lijkt heel logisch maar als je een duurloop van 20km plant dan ben je al snel bijna 2u weg- dus anticipeer daarop (dat het niet tΓ© warm wordt tijdens je run).

2. Let op je zout inname

Je bent terug van een run… Rol je tong eens over je lippen. Wat proef je? Zout. Het hoeft niet gezegd dat je tijdens het lopen veel zout verliest door te zweten. De één is daar gevoeliger voor dan de ander, dus hou dat even in de gaten en vul je zouten bij waar nodig. Het is dus niet erg om eens wat extra zout op die avocado te strooien na het lopen in warm weer πŸ˜‰.

3. Hydrateren (moet je leren)

Drinken, drinken, drinken… We weten het allemaal Γ©n toch vergeten we het vaak. Let erop dat je voldoende water (of hydraterende dranken) drinkt. Hydrateren moet je leren en ik ben hier nog ook steeds mee aan het experimenteren. Vul eens een bidon met sportdrank, test er verschillende uit… Gewoon water is dik okΓ©, maar als je Γ©cht lang gaat lopen (of fietsen of..) dan gebruik je best een type sport drank of hydratatie mix. Ik heb na lang zoeken ook de ideale hydratatie mix gevonden van Innerme. Met hun slogan nature keeps me going, past dit natuurlijk volledig binnen mijn straatje! Binnenkort schrijf ik een blog over drinken en eten tijdens het sporten- dus daarover later meer.

4. Pas je training(intenstiteit) aan

Heb je een intervaltraining gepland? Zorg dat je die dan ’s morgens vroeg kan doen en let goed op je hartslag. Het kan best zijn dat je niet aan je tempo loopt zoals gewoonlijk, maar dat is normaal in zo’n temperaturen. Kijk niet naar je tijden/snelheid in de hitte- werk op duur en hou je hartslag in de gaten. Per sΓ© een bepaald tempo willen halen zal je meer kwaad dan goed doen.

5. Zoek een ‘frisse’ route

Spreekt voor zich, maar ik bedenk me dit meestal pas als ik onderweg ben (en als het te laat is). Zoek een route waar je loopt door een bos, met veel schaduw.. Als je normaliter op de weg loopt, dan voel je precies de hitte uit de straten komen. Een bospaadje of wegen met veel schaduw zijn dus een aangenamere optie!

6. Ga niet (tΓ©) bloot

Soms zie je mensen lopen in hun bloot bovenlijf (en ja dan bedoel ik mannen) maar is dat eigenlijk een goed idee? In principe kan dat geen kwaad, maar smeer je dan wel goed in met zonnecrème.

7. Ease into it

Vergeet je warm-up niet! Het lijkt misschien alsof die niet nodig is (want het is natuurlijk al warm)- maar je spieren zijn daarom nog niet meteen opgewarmd. Een beetje stretchen en een km of 2 heel rustig lopen voor je er Γ©cht aan begint kan wonderen doen. Zo geef je je lichaam even tijd om te wennen aan de temperaturen en zal je ook zelf aanvoelen hoe ‘hard’ je kan gaan in je training.

Happy hot training!

  • Helle op instagram

27

May your weekend be full of chocolate 🍫🀀! CACAO proteïn bowl: er staat een nieuw ontbijt receptje online, ideaal om dit weekend eens te proberen? Deze heb je in een mum van tijd in die bowl getoverd... #plantbased #organic #chocolate #ontbijt #gezond #gezonderecepten

367

Snow, rain, cold... πŸŒ¨β„οΈ But hey, skin is waterproof- right? 😏 Vreemd genoeg heb ik van deze training alsnog erg genoten! Ik voelde me licht, ondanks de smeltende sneeuw die in mijn schoenen en kleren zat πŸ€ͺ! Welke training had jij vandaag? De ❄️ kunnen trotseren? πŸ“· @inesnoeck . . #hardlopen #stravarun #marathontraining #swimbikerun #trackgirls #courir #laufen

389

Met een top-timing tussen de 🌨 door, liep ik terug mijn eerste km’s na zondag! Toch terug even wennen aan de kou & wind πŸŒͺπŸ™‰! Een kort rondje, en daarnet nog even los op de rollen πŸš΄πŸΌβ€β™€οΈ (kan zo deugd doen)! . . #hardlopen #stravarun #marathontraining #triathlete #courir #laufen

426

Expect the unexpected πŸ…- Waarom dit een betere 1/2 marathon was dan verwacht? Dat leg ik uit in een nieuwe blog! Met nog 6 weken tot @marathonrotterdam geef ik ook even een update over mijn trainingsplannen. Vandaag zwom ik een dikke 2km (yay πŸ’™) + deed ik een kracht training. Nog iemand gesport op deze 🌧dinsdag? . . #hardlopen #halfmarathon #marathontraining #laufen #medal #courir #napels #italy #runner #stravarun

335

My legs need to rest, but my heart is still running πŸ’™ @napolirunning De 1/2 marathon van gisteren hebben mijn benen alvast goed verteerd πŸ‘ŒπŸ», de 2e πŸ• daarentegen was er net iets te veel aan πŸ™Š. Gelukkig maar, want @marathonrotterdam komt ZO dichtbij 😱 Morgen schrijf ik in een nieuwe blog mijn trainingsplannen voor de komende weken! Nu nog even losfietsen... πŸ€—πŸš΄πŸ» . . #hardlopen #mondaymotivation #medalmonday #napoli #courir #stravarun #marathontraining #laufen

633

BAM πŸ”₯ 1:26:57 en met de eerste medaille van 2020 een nieuw PR op de @napolirunning halve marathon! Als 16e vrouw gefinisht, deze had ik niet zien aankomen πŸ™‰πŸ˜. Ik voelde dat de benen (nΓ²g) meer wilden dan mijn conditie vandaag aankon, dus deze was LASTIG πŸ‘…! En nu.. πŸ•πŸ•πŸ•πŸ…πŸ…πŸ… . . #hardlopen #stravarun #halfmarathon #marathontraining #napoli #courir #laufen #sundayrunday #runner

398

Low low low low 🎢✌🏻 = my heart rate during this recovery run πŸ€ͺ! Een recup loopje heel erg rustig zoals het hoort. Het kriebelt naar meer, maar ook deze soort trainingen zijn essentieel πŸ‘ŒπŸ» Ben ik de enige die het lastig vindt om zich in te houden tijdens zo’n trainingen? πŸ™Š . . #hardlopen #stravarun #recovery #marathontraining #courir #laufen #runner #swimbikerun

429

To stretch or not to stretch? πŸ€·πŸΌβ€β™€οΈ En vooral ook, wanneer stretch je dan best? Ik schreef er een nieuw artikel over, link in bio! Vandaag ging ik na het losfietsen op de rollen, aquajogging Γ©n krachtoefeningen ook nog stretchen (day well spent dus πŸ™‰) Wie zit nog in team stretchen? πŸ™‹πŸΌβ€β™€οΈ . πŸ“· @inesnoeck . #hardlopen #marathontraining #laufen #stretching #swimbikerun #courir #stravarun

  • Mijn nieuwste posts

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.