Motivatie om te blijven sporten (ook tijdens de winter)

Hoe hou je de motivatie om te blijven sporten? Goede voornemens, we hebben ze allemaal… Gezonder eten, minder alcohol drinken en vooral (vaak): meer sporten! Er mee beginnen is meestal niet zo moeilijk. Je koopt sportschoenen, een fitness abonnement, een leuke outfit en je kan erin vliegen. Maar na enkele maanden zijn je sportschoenen precies nog als nieuw? Herkenbaar. Geloof het of niet, ooit was sport voor mij ook geen dagelijkse kost en was het een strijd om telkens in die loopkleren te geraken. Vooral tijdens de winter is het moeilijk om de motivatie erin te houden.

Mijn tips:

  • Remember why you started. Denk eraan, waarom ben je er nu ook al weer mee begonnen? Is die reden plots niet meer geldig? Ik dacht het niet…πŸ€”
  • Set a goal. Het is altijd gemakkelijker vol te houden als je weet dat je een paar maand later die loopwedstrijd (of wat dan ook) moet finishen- je hebt je nu geΓ«ngageerd, werk naar dit doel & don’t be a quitter.
  • Turn set-backs into come-backs. Het is compleet normaal om even terug te hervallen in je oude gewoontes. Dat is ook niet erg. Bekijk het niet als falen, maar als tijdelijk herval om je terug te herpakken. Straf jezelf ook niet door extremer te proberen sporten hierna… Pik de draad terug rustig op en begin gewoon opnieuw, je kan het!
  • Treat yourself. Heb je een maand lang geen workout geskipt? Vier dit met een treat. Dat kan een nieuwe outfit zijn, een dagje wellness of gewoon je favoriete guilty pleasure.
  • Have an example. Verander je wallpaper naar een inspirerend/motiverend beeld, geef je wekker een ‘Let’s go for it’ label, … Heb je een atleet waar je naar opkijkt? Maak hem/haar je screensaver en voorbeeld om hier naar toe te werken.
  • Happy tunes can motivate you. Dit werkt voor mij enorm; leg je favoriete plaat loeihard op in de auto of in je oortjes als je wandelt over straat… Door happy muziek krijg ik meteen zin om erin te (blijven) vliegen. Op Spotify zijn er genoeg motiverende playlists om je te helpen.

Het duurt gemiddeld 66 dagen om een nieuwe gewoonte aan te leren. Verwacht dus zeker niet dat 1 dag goeie moed volstaat om te blijven volhouden. It takes time, erken dit ook. Geraak niet ontmoedigd doordat je 1x een workout geskipt hebt. In drukke periodes gebeurt dit wel vaker. Het belangrijkste is dat je de draad erna terug oppikt.

Misschien nog mijn belangrijkste tip van allemaal… Verwacht geen mirakels. Je zal niet plots op een paar weken tijd als een ‘herboren mens’ door het leven gaan. Neem vrede met kleine veranderingen en put hier verder energie uit om door te zetten. Denk telkens opnieuw waarom je eraan begon en zo blijf je doorgaan- op een bepaald moment wordt het Γ©cht gemakkelijk- dat beloof ik je!

  • Helle op instagram

293

FRIYAY- Getest en goedgekeurd 🀩! Daarnet het weekend ingezet onder toeziend oog van @davydepoorter met een lactaattest- de conditie zit goed, so I’m happy! (Thanks coach πŸ™πŸ»πŸ˜‡) Waarom is een lactaattest interessant? Ik schreef er al eens een artikel over.. voor de gelegenheid terug #linkinbio Deed jij er al eens één? . . #hardlopen #runner #treadmill #fridayvibes #weekendvibes #ikloophard #coach

203

Rode bieten/Speculaas brood. Magische combo, deze keer niet met bananen maar met appelmoes (zonder suiker!). Recept staat online! Heb jij je schoentje al gezet voor morgen? πŸ‘©πŸΌβ€πŸ³πŸ˜‹ . . #redbeet #fitfood #runnersfuel #gezond #gezonderecepten

325

On the lookout for colder weather...β„οΈπŸŒ¬ Welke loopkledij draag je best bij koud weer? Ik schreef er een nieuwe blog over πŸ“. Kleed jij je eerder te warm, of net omgekeerd? πŸ€”πŸ€·πŸΌβ€β™€οΈ . . #hardlopen #ikloophard #sport #swimbikerun #runner

277

It’s hard to beat a person who never gives up ✨ Vandaag toch ietwat tegen mijn grenzen gebotst (maar dat was ook de bedoeling) tijdens deze intervaltraining, maar ik heb doorgezet, ook al was het enkele seconden te traag.. en dat is het belangrijkste: PUSH THROUGH! Toch?! πŸ“· @fort07.be . #hardlopen #stravarun #halfmarathontraining #ikloophard #running

257

Looking into a new trainingsweeeek! Kick-off vandaag met een stevige fiets- en krachttraining (benen). This the time.. en oooh ja, ook ik ben stevig verkouden πŸ€§πŸ™„- not gonna stop me though... 😏 De regel is, alles boven de nek (hoofdpijn, verstopte neus) mag je verder op sporten. Krijg je een hoest, koorts, etc. dan rust- Akkoord? πŸ™‹πŸΌβ€β™€οΈ . . #mondaymotivation #hardlopen #halfmarathontraining #ikloophard #swimbikerun

343

The possibilities on a Sunday without a hangover... πŸ˜πŸ‚βœ¨ Een duurloop met 10’ knallen πŸ”₯- trainingen gaan goed! Deze namiddag voor de eerste keer gaan klimmen, dat ging iets minder vlot πŸ˜‚ maar elk zijn talenten he.. Hoe was jouw weekend? . . #hardlopen #stravarun #sundayrunday #ikloophard #outsideisfree #lopen

394

WEEKEND! ✨ Deze ochtend korte intervallen gelopen- felt like flying πŸš€ Wat een ZALIG sport weer! Liever Friday running dan (black) friday shopping als je β€˜t mij vraagt πŸ™Š. Nu ready for the weekend- first up: raclette-avond, ook leuke plannen? #friyay . . #hardlopen #stravarun #weekendvibes #friday #fallcolors #halfmarathontraining

286

Hidden smile, because today was a good day ☺️ Deze ochtend (vroeg!) er eindelijk eens een Γ©chte zwemtraining uitgekregen (2km πŸŠπŸ»β€β™€οΈ) en later nog kracht benen Γ©n core: check! Maar vooral blij want morgen weeeeer lopen πŸ™†πŸΌβ€β™€οΈ Verlang al, heb je dat ook soms? πŸ™Š πŸ“· @fort07.be . . #hardlopen #ikloophard #swimbikerun #triathlete #sporten #asics #halfmarathontraining #halfmarathon

  • Mijn nieuwste posts

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.