Motivatie om te blijven sporten (ook tijdens de winter)

Hoe hou je de motivatie om te blijven sporten? Goede voornemens, we hebben ze allemaal… Gezonder eten, minder alcohol drinken en vooral (vaak): meer sporten! Er mee beginnen is meestal niet zo moeilijk. Je koopt sportschoenen, een fitness abonnement, een leuke outfit en je kan erin vliegen. Maar na enkele maanden zijn je sportschoenen precies nog als nieuw? Herkenbaar. Geloof het of niet, ooit was sport voor mij ook geen dagelijkse kost en was het een strijd om telkens in die loopkleren te geraken. Vooral tijdens de winter is het moeilijk om de motivatie erin te houden.

Mijn tips:

  • Remember why you started. Denk eraan, waarom ben je er nu ook al weer mee begonnen? Is die reden plots niet meer geldig? Ik dacht het niet…๐Ÿค”
  • Set a goal. Het is altijd gemakkelijker vol te houden als je weet dat je een paar maand later die loopwedstrijd (of wat dan ook) moet finishen- je hebt je nu geรซngageerd, werk naar dit doel & don’t be a quitter.
  • Turn set-backs into come-backs. Het is compleet normaal om even terug te hervallen in je oude gewoontes. Dat is ook niet erg. Bekijk het niet als falen, maar als tijdelijk herval om je terug te herpakken. Straf jezelf ook niet door extremer te proberen sporten hierna… Pik de draad terug rustig op en begin gewoon opnieuw, je kan het!
  • Treat yourself. Heb je een maand lang geen workout geskipt? Vier dit met een treat. Dat kan een nieuwe outfit zijn, een dagje wellness of gewoon je favoriete guilty pleasure.
  • Have an example. Verander je wallpaper naar een inspirerend/motiverend beeld, geef je wekker een ‘Let’s go for it’ label, … Heb je een atleet waar je naar opkijkt? Maak hem/haar je screensaver en voorbeeld om hier naar toe te werken.
  • Happy tunes can motivate you. Dit werkt voor mij enorm; leg je favoriete plaat loeihard op in de auto of in je oortjes als je wandelt over straat… Door happy muziek krijg ik meteen zin om erin te (blijven) vliegen. Op Spotify zijn er genoeg motiverende playlists om je te helpen.

Het duurt gemiddeld 66 dagen om een nieuwe gewoonte aan te leren. Verwacht dus zeker niet dat 1 dag goeie moed volstaat om te blijven volhouden. It takes time, erken dit ook. Geraak niet ontmoedigd doordat je 1x een workout geskipt hebt. In drukke periodes gebeurt dit wel vaker. Het belangrijkste is dat je de draad erna terug oppikt.

Misschien nog mijn belangrijkste tip van allemaal… Verwacht geen mirakels. Je zal niet plots op een paar weken tijd als een ‘herboren mens’ door het leven gaan. Neem vrede met kleine veranderingen en put hier verder energie uit om door te zetten. Denk telkens opnieuw waarom je eraan begon en zo blijf je doorgaan- op een bepaald moment wordt het รฉcht gemakkelijk- dat beloof ik je!

1 gedachte over “Motivatie om te blijven sporten (ook tijdens de winter)”

  1. Deze van een doel stellen is een heel makkelijke maar oh zo krachtige. Vaak vergeet ik dat aspect. Goede reminder! De rest komt mij ook bekend voor. Hoe vecht je tegen het excuus van “tis koud!!! Ik wil nie”?

    Beantwoorden

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.