Tips om gemotiveerd te blijven (sporten) in de herfst/winter

De koude dagen komen eraan en zonder de zon op onze snoet is het moeilijker om gemotiveerd te blijven sporten. Althans, daar heb ik het persoonlijk vaak lastig mee. Ik vind ‘s morgens vroeg sporten het leukste, maar als het nog donker is en langer donker blijft is het toch net iets moeilijker dan met een prachtige zonsopgang in de zomer. Gelukkig heb ik goed nieuws, je hoeft helemaal niet het hele jaar door hard te gaan met sport. Het is helemaal okรฉ om in de winter op een lager pitje te trainen. Meer nog, je lichaam zal je hiervoor dankbaar zijn.

Een paar weken helemaal niets doen zal je deugd doen. Maar een hele winter niets doen, dat zou ik dan weer niet aanraden. Enkele tips om je op weg te helpen:

Leg je kleren op voorhand klaar

Dit is een classic, maar werkt echt. Als je ‘s avonds je kleren klaarlegt om te gaan lopen dan vertrek je des te makkelijker. De drempel ligt al lager. Schrijf je zwemtraining al op en leg ze klaar, zet alles in orde voor op je rollen te fietsen, of rol je pilates matje al uit. Wat je ook van plan bent, een voorbereid sporter is makkelijker te motiveren.

Probeer een nieuwe sport

Was je net in de zomer gestart met fietsen en zie je fietsen in de koude/investeren in rollen niet zitten? Dan kan je ook gewoon eens een andere sport proberen. Ga eens lopen, daar krijg je warm van. Of zwemmen, want in het zwembad is het altijd lekker warm en maakt de regen niet uit.

Summer bodies are made in…

En dan heb ik het niet over je abs, maar wel over je stabiliteit & core. Voor veel lopers (inclusief mezelf) blijft stabiliteit een pijnpunt en de winter is de uitgelezen periode om eraan te werken. Nu je trainingen toch op een lager pitje staan, kan je zowel wat extra oefeningen meenemen… Denk aan je marathon die je in het voorjaar misschien al gepland hebt, wedden dat je kans op blessures daalt als je nu oefeningen doet?

Zoek een workout buddy

Het gevaar in een sport buddy bestaat erin als je beide geen zin hebt, maar de kans is toch altijd groter als je met 2 bent, dat er toch minstens 1 gemotiveerd zal zijn om de workout te doen.

Schrijf je in voor groepslessen

Die je vooraf moet betalen… best ;-). Groepslessen kan je makkelijk vooraf inplannen en dat moment in je agenda vrijhouden. Bovendien heb je een hele groep mensen, en vaak ook een gemotiveerde coach die je mee op dreef helpen.

Een laatste tip kon zijn: stel een doel voor jezelf. Maar ik hou de druk er in de herfst/winter graag wat af. Niemand is het hele jaar door elke dag gemotiveerd, maar consistent zijn is belangrijk om de motivatie niet compleet te verliezen. Heb je eens geen zin? Ga toch! Voel je je echt moe en down? Skip die training gerust… Zeker in de winter. Door de druk er wat af te nemen en geen (of geen te scherpe) doelen te stellen pal in de winter, krijg je mentaal ook even die rust dat ‘niets moet’. Er komen genoeg kansen… Succes ermee!

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.