Trainen in corona tijden: hoe ga ik er mee om?

Geen marathons, geen triathlons, geen… Het voelt alsof we momenteel in een scenario van een goedkope film leven waar onze vrijheid en sociaal contact serieus in het gedrang komt. Jammer genoeg is het harde realiteit en wil ik ook via deze weg iedereen een hart onder de riem steken. Blijf zoveel mogelijk thuis, maar laat je hoofd niet hangen en probeer toch ook (alleen of op voldoende afstand!) om nog buiten te komen/sporten.

Het ligt misschien aan de wat vreemde situatie, maar de afgelopen dagen gingen mijn trainingen alvast voor geen meter. Ik geraakte niet vooruit, mijn rustpols is (veel te) hoog en tijdens mijn training vliegt mijn hartslag de hoogte in. Mijn lichaam smeekt met andere woorden om rust. Ik geef mezelf nu dus eerst even de tijd om te herstellen (lees: wandelen, pilates, rustige oefeningen fietstochtjes en looptrainingen..) en ga er dan weer harder invliegen.

Geen marathon: wat nu?

Normaliter liep ik op 5/04 de marathon van Rotterdam en net zoals alle andere sport-evenementen is deze afgelast omwille van het corona virus. Ik moet eerlijk toegeven, dat op het moment ik hoorde dat het niet doorging, ik toch wel een traantje had weggepinkt. Mijn voorbereiding verliep met ups & downs, maar na de halve marathon van Napels ging mijn conditie in stijgende lijn. I was getting ready, SO ready- het verlangen om die 42,2km te lopen is ZO groot..

Ik heb in principe geen wedstrijd nodig om me te motiveren om te sporten, maar het is wel leuk om naar een doel te gaan werken. De onzekerheid is voor iedereen in de sportwereld momenteel mega groot en het ziet er naar uit dat we pas tegen de zomer terug gaan kunnen knallen. Zou het al in mei, juni of juli kunnen? Nobody knows.. En ik heb dan ook beslist om hier geen energie meer aan te verspillen. Ik schrijf me niet meer in voor nieuwe wedstrijden tot de corona storm gaan liggen is (en laten we er allemaal voor zorgen dat dit zo snel mogelijk gebeurt).

Ik kan mijn eigen situatie ook wel best relativeren, als je ziet wat andere mensen nu aan het meemaken zijn. Dat ik die marathon nu even moet uitstellen, dat is zรฉker het ergste niet en ik voelde me al bijna beschaamd dat ik omwille daarvan aan het huilen was.

Hoe train je nu best? (zonder doel)

Onderhouden! Dat is het sleutelwoord voor de komende periode. Het heeft geen zin om nu wekelijks mega intensieve trainingen te gaan doen, want je weet niet wanneer de volgende wedstrijd komt en voor je het weet ben je overtraind.

Rustige trainingen en de conditie onderhouden, met af en toe een (intensievere) prikkel. Normaliter betekent dit voor mij zwemmen, fietsen, lopen, maar zwemmen zal er even niet aan te pas komen. Ik ga wel trachten alternatieve, droge trainingen te doen, zodat ik dat toch ook kan trachten te onderhouden. Fietsen en lopen mag en kan gelukkig wel nog- hoera!

Verder ga ik van thuis kracht- en stabilisatie oefeningen doen. Ik heb zelf wat basis materiaal zoals een bal, rekkers, gewichtjes en een matje dus dat komt wel goed. Ondertussen schieten de virtuele workouts ook als paddenstoelen uit de grond.. No excuses dus, om helemaal fit uit deze corona periode te komen.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.