Nee, ik was vroeger niet ‘fit’

Even een full on openhartige melige blog. Toegegeven, ik heb lang getwijfeld of ik deze ging posten (vandaar komt die ook nu pas). Maar ik denk dat het belangrijk is te appreciëren waar je bent, wetende van waar je komt… ook voor mij dus. En als ik hier niet open en eerlijk kan zijn, what’s the freakin’ point? Ik hoop dat deze blog motiverend kan zijn voor mensen die denken dat ‘het in je zit of niet’. Ja, het is waar dat je voor een stuk genetisch aangelegd bent om een goeie atleet (in welke sport dan ook) te zijn- maar you gotta put in the work.

Mensen die me (lang) kennen weten dit, maar vroeger deed ik niets van sport. Integendeel, eigenlijk was ik best lui. Vroeger (tot mijn 14 ongeveer denk ik) speelde ik volleybal maar toen de keuze moest gemaakt worden tussen volleybal of scouts heb ik niet echt lang getwijfeld om volleybal op te geven. Ik was altijd best wel een mollig kind. Eens ik begon uit te gaan en er alcohol aan te pas kwam (lees: bier) begon ik nog wat te verzwaren. Eerlijk gezegd was ik ook totaal niet bezig met mijn gewicht. Aan het einde van mijn middelbare schoolcarrière besloot ik er iets aan te doen. Het ging niet zozeer om het feit dat ik véél te zwaar was, ik was gewoon ook ongezond. Ik sportte niet, at te veel én ongezond… Maar vooral, ik voelde me niet meer goed in mijn vel. Voor alle duidelijkheid: ik wil zeker niemand judgen die een maatje meer heeft- verre van- maar simpelweg uitleggen hoe ik de switch gemaakt heb.

2008 vs. 2019

Hoe ik de klik gemaakt heb?

Ik kreeg signalen vanuit mijn omgeving dat ik wat moest opletten voor mijn gewicht en gezondheid. Niet leuk om te horen, maar in the end ben ik de mensen die me gewaarschuwd hebben wel dankbaar. Mij zeggen dat ik iets niet kan, motiveert me net. Ik bekeek het als een uitdaging! “Ze denken dat ik niet fit kan zijn, I’ll prove you wrong … ”

Ik begon met af en toe eens 5km te gaan lopen, eens ik aan de universiteit zat. Los daarvan ben ik ook erg op mijn voeding gaan letten, té veel, dat geef ik eerlijk toe. Eens ik kg’s begon te verliezen werd het al snel duidelijk dat dit niet op de meest gezonde manier gebeurde. Ik at gewoon te weinig. Ik zag resultaat, kreeg complimenten uit mijn omgeving en het werd een soort verslaving om er verder in te gaan. Tot het té ver ging en ik mijn passie, mijn sport zelf niet meer deed. Ik werd té mager en sportte ook niet meer, mijn 5km kwam er niet meer aan te pas. Ik voelde zelf wel dat ik fout bezig was, maar het is niet gemakkelijk om daar zomaar uit te geraken. Hoewel ik het label anorexia heel vaak kreeg heb ik (gelukkig) de ziekte nooit gehad.

Hoe ik de switch gemaakt heb? Ik heb mezelf er op een of andere manier uitgesleept, maar hoe exact- dat is iets wat je in je eigen hoofd moet beslissen. Ik wou het evenwicht tussen sport en voeding terugvinden. Maar ik moet daar realistisch in zijn, voor mij (en gigantisch veel vrouwen btw) zal die balans altijd moeilijk blijven, dat is nu eenmaal zo. Balanceren tussen veel sporten, veel eten, sporten om te eten of eten om te sporten? Not easy.

Heb ik nu mijn balans gevonden?

Nu sport én eet ik véél. Ik liep eind vorig jaar gemiddeld 70 à 80 kilometer per week en nu ik met triathlon training bezig ben, verbrand ik ook nogal wat calorieën. Als sporter moet je ook je andere spieren onderhouden en ik probeer dit wekelijks ook te doen. Hoe? Door krachttraining, pilates en heel veel stabilisatie-oefeningen die ik vanuit de kine meegekregen heb. Ik ben dus wel een aanzienlijke tijd bezig met sporten en ik vind het leuk om recepten te zoeken die in mijn sportieve prestaties bijdragen. Hoe die balans bewaren? Daar schreef ik al eens een artikel over.

Voldoende eiwitten binnenkrijgen, gezonde vetten… We weten het allemaal wel, maar het is niet gemakkelijk. Ik probeer zoveel mogelijk via pure ingrediënten de nodige voedingsstoffen binnen te krijgen en gebruik af en toe ook een proteïne poeder om aan mijn eiwitten te geraken. Als ik echt in trainingsmodus ben (which is pretty much all the time 🤪) dan moet ik er ook echt op letten om voldoende caloriëen binnen te krijgen.

Nee, het is niet dat ik me nooit eens kan laten gaan… maar ik let natuurlijk wel op, zoveel is duidelijk. Ik vind het ook crazy hoe vaak ik me moet verantwoorden voor het feit dat ik gezond eet en bijvoorbeeld eens geen alcohol wil drinken. Voor alle duidelijkheid: ik ga ook uit-ik drink ook… Maar ik probeer het weekend (of een paar weken) voor een wedstrijd alcohol en ongezond food links te laten liggen.

Heb ik mijn balans gevonden? Ja en nee. Ja, want ik zit een positieve flow op veel vlakken: sport, werk, food… Balanceren moet je leren, en voor mijn part heb ik mijn eerste diploma binnen. Met vallen en opstaan- zoals iedereen waarschijnlijk? Het blijft een evenwichtsoefening en dat zal het ook altijd blijven, maar dat bedoel ik positief. Receptjes zoeken met veel eiwitten, voldoende vetten zien binnen te krijgen (door 1000 avocado’s te eten 😏), toch een beetje koolhydraten stapelen voor een grote wedstrijd en pannenkoekjes eten voor een lange fietstocht…

Het belangrijkste is, dat je je zelf goed voelt (told ya, dat dit een cliché blog ging worden). Maar dat is wel écht zo. Wil je wat meer sporten en een paar kg’s kwijt? Go for it! Voel jij je goed met een paar kg’s erbij? Prima! Elk zijn doelen, waarden en vooral: gevoel. Ik vind ‘old Helle’ niet slecht, ze was gewoon niet meer gelukkig- en dat was niet oké- sport heeft daar verandering in gebracht… And that says it all…

  • Helle op instagram

121

May your weekend be full of chocolate 🍫🤤! CACAO proteïn bowl: er staat een nieuw ontbijt receptje online, ideaal om dit weekend eens te proberen? Deze bowl is heel snel klaar en ga ik morgenochtend sowieso nog eens eten 🤭! Verder ga ik morgen fietsen (op de rollen) en naar de pilates (much needed 🧘🏼‍♀️!) Heb jij leuke weekendplannen? #plantbased #organic #chocolate #ontbijt #gezond #gezonderecepten

373

Snow, rain, cold... 🌨❄️ But hey, skin is waterproof- right? 😏 Vreemd genoeg heb ik van deze training alsnog erg genoten! Ik voelde me licht, ondanks de smeltende sneeuw die in mijn schoenen en kleren zat 🤪! Welke training had jij vandaag? De ❄️ kunnen trotseren? 📷 @inesnoeck . . #hardlopen #stravarun #marathontraining #swimbikerun #trackgirls #courir #laufen

389

Met een top-timing tussen de 🌨 door, liep ik terug mijn eerste km’s na zondag! Toch terug even wennen aan de kou & wind 🌪🙉! Een kort rondje, en daarnet nog even los op de rollen 🚴🏼‍♀️ (kan zo deugd doen)! . . #hardlopen #stravarun #marathontraining #triathlete #courir #laufen

426

Expect the unexpected 🏅- Waarom dit een betere 1/2 marathon was dan verwacht? Dat leg ik uit in een nieuwe blog! Met nog 6 weken tot @marathonrotterdam geef ik ook even een update over mijn trainingsplannen. Vandaag zwom ik een dikke 2km (yay 💙) + deed ik een kracht training. Nog iemand gesport op deze 🌧dinsdag? . . #hardlopen #halfmarathon #marathontraining #laufen #medal #courir #napels #italy #runner #stravarun

335

My legs need to rest, but my heart is still running 💙 @napolirunning De 1/2 marathon van gisteren hebben mijn benen alvast goed verteerd 👌🏻, de 2e 🍕 daarentegen was er net iets te veel aan 🙊. Gelukkig maar, want @marathonrotterdam komt ZO dichtbij 😱 Morgen schrijf ik in een nieuwe blog mijn trainingsplannen voor de komende weken! Nu nog even losfietsen... 🤗🚴🏻 . . #hardlopen #mondaymotivation #medalmonday #napoli #courir #stravarun #marathontraining #laufen

634

BAM 🔥 1:26:57 en met de eerste medaille van 2020 een nieuw PR op de @napolirunning halve marathon! Als 16e vrouw gefinisht, deze had ik niet zien aankomen 🙉😍. Ik voelde dat de benen (nòg) meer wilden dan mijn conditie vandaag aankon, dus deze was LASTIG 👅! En nu.. 🍕🍕🍕🏅🏅🏅 . . #hardlopen #stravarun #halfmarathon #marathontraining #napoli #courir #laufen #sundayrunday #runner

398

Low low low low 🎶✌🏻 = my heart rate during this recovery run 🤪! Een recup loopje heel erg rustig zoals het hoort. Het kriebelt naar meer, maar ook deze soort trainingen zijn essentieel 👌🏻 Ben ik de enige die het lastig vindt om zich in te houden tijdens zo’n trainingen? 🙊 . . #hardlopen #stravarun #recovery #marathontraining #courir #laufen #runner #swimbikerun

429

To stretch or not to stretch? 🤷🏼‍♀️ En vooral ook, wanneer stretch je dan best? Ik schreef er een nieuw artikel over, link in bio! Vandaag ging ik na het losfietsen op de rollen, aquajogging én krachtoefeningen ook nog stretchen (day well spent dus 🙉) Wie zit nog in team stretchen? 🙋🏼‍♀️ . 📷 @inesnoeck . #hardlopen #marathontraining #laufen #stretching #swimbikerun #courir #stravarun

  • Mijn nieuwste posts

4 gedachten over “Nee, ik was vroeger niet ‘fit’”

  1. Ik herken mezelf in het tweede deel waar je beschrijft dat het afvallen ongezond werd en dat je te mager was. Ik ben zelf ook heel wat afgevallen maar ben nu eigenlijk geobsedeerd door mijn gewicht en het getal op de weegschaal. Ik heb een grote angst dat het cijfer op de weegschaal meer wordt (al is het maar 100 gram). Ik durf dus ook bijna niets te eten. Hoop dat ik ook de balans kan vinden zoals jou. Lopen doe ik niet, wat ik wel graag zou willen, maar kan dat echt niet goed. Ik zou ook wat meer willen sporten maar vind momenteel mijn ding niet.

    • Hi Laura, ik zie deze pas heel laat, maar wil je toch nog even een hart onder de riem steken! Jammer dat de weegschaal voor jou zo’n grote rol speelt in dit proces. Je moet inderdaad vooral iets vinden waar je je goed bij voelt, niet per se waar je goed in bent, dat is het belangrijkste.. Want als je iets niet leuk vindt voelt het als een straf, wat sporten zeker niet mag zijn! Ik hoop dat je ook jouw balans kan vinden, je mag me altijd verder contacteren voor begeleiding, ik wil je met plezier verder helpen 🙂

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.