Marathon voorbereiding: 6 essentials.

Een marathon vraagt voorbereiding. Uiteraard er fysiek voor trainen, maar dat is niet het enige. Er komt nogal wat bij kijken als je 42,2 km gaat lopen. Ik geef hier alvast 6 essentials mee.

1. Schoenen

Over hoe je de juiste schoenen best kiest schreef ik al eerder een artikel. Eens je weet welke je wedstrijdschoenen gaan worden, loop ze dan ook zeker in vooraf. Zorg dat je toch 50km op te teller hebt staan als je voor het eerst met die schoenen loopt.

2. Sokken

Vaak worden goeie sokken vergeten, maar om blaren en stramme spieren te voorkomen zijn die essentieel. Waarom compressiekousen? Dat lees je hier. Geloof me, je voeten en kuiten zijn je dankbaar als je de juiste sokken aantrekt. Ik loop zelf praktisch altijd compressiekousen van Stox; ze hebben lange, maar ook korte hiel-compressie kousen. Aanraders!

3. Kledij

Check de temperatuur waar je gaat lopen. Ik neem zelf meestal én een topje zonder mouwen en een T-shirt mee. Eens je er bent, kan het nu eenmaal warmer of kouder aanvoelen (door bv. de wind). Denk ook na over waar je je gelletjes bv. gaat steken. Heb je een loopbroek met zakjes? Neem je een buidelzakje mee? Belangrijke zaken om over na te denken vooraf.

4. Eten

Langere afstand? Meer fuel nodig! Gelletjes kunnen bij een marathon dus niet ontbreken. Vooral het uitgebreid testen vooraf, is heel belangrijk. Ik gebruik gelletjes van Innerme en zal die meenemen naar Rotterdam, gezien ik het risico niet wil lopen om daar plots met een ander merk darmklachten te krijgen. (Een uitgebreider artikel over hoeveel je moet eten, drinken en wanneer volgt)

5. Drinken

Zelfde principe als bij eten: testen (en oefenen!) vooraf. Een groot werkpuntje voor mezelf, dus begin ik meteen aan. Let op met sportdrank voor té veel suiker. (Een uitgebreider artikel over hoeveel je moet eten, drinken en wanneer volgt)

6. Mentale voorbereiding

Een marathon loop je nooit vooraf zomaar eens op training. De laatste kilometers zijn mentaal zwaar. Dat heb ik ondertussen al meermaals gehoord. Doorbijten op trainingen, jezelf moed leren inpraten om niet op te geven terwijl je loopt, zijn dus erg belangrijk.

Over enkele van deze topics komen nog uitgebreide artikels! Heb je vragen omtrent gelletjes (ik kreeg er al heel wat, die neem ik zeker mee) of andere zaken? Aarzel niet ze te stellen.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.